lauantai 13. helmikuuta 2016

Kasvatussosiologiaa blogitekstin täydeltä!



 Kasvatussosiologian esseen kirjoitin elokuussa 2015.

1.   Kasvatussosiologia

 
Astuessani tähän viimeiseen osioon kasvatustieteen peruskurssin opinnoista, koin olevani aivan yhtä pihalla kuin psykologiaan astuessani. En tiennyt mitä kasvatussosiologia on, tai miten minun sitä tulisi lähestyä. Mielenkiinnolla siis astuin Veli-Matti Ulvisen luennoille.
Luennot lähtivät liikkeelle pohdinnalla suomalaisesta koulutusjärjestelmästä sekä siihen liittyen kasvatussosiologian tutkimuskohteesta (Ulvinen, 18.11.2014). Mikä näistä on kasvatussosiologian tutkimuskohde: kasvatus, koulutus vai sosialisaatio? "Kasvatussosiologia tutkii ihmisten sosialisaatiota ympäristöönsä ja yhteisöönsä". Sosiaalinen ei voi syntyä tyhjiössä, tyhjiöllä tässä tarkoitetaan yksinäistä ihmistä ilman kosketusta mihinkään muuhun. Sosiologia tutkii miten ihmiset elävät erilaisessa kulttuuriympäristössä. (Ulvinen, 18.11.2014.)
 
Sosiaalisoituminen ja yhteisön vahvaksi tuleminen, vaatii yhdessä tekemistä. Perusluennolla ei voi tulla vahvaksi, sillä Ulvinen vain luennoi ja muut ovat hiljaa (totesi itse näin) (Ulvinen, 18.11.2014). Tämä toteamus on niin totta! Pohdin jo edellisellä kasvatuspsykologian luennolla, että olisin halunnut kommentoida, osallistua keskusteluun, mutta en voinut. Kuuntelin tallennetta ja olin AC –istunnon varassa. Tämä ei liene minulle se parhain tapa oppia. Luennoitsija Ulvinen myös hieman – ehkä tarkoituksella provosoidakseen – ulkoisti netin päässä olevia, piti heitä (tai meitä) vähempiarvoisina. Tällainen eriarvoistaminen ei tue sosiaalisoitumista, ei tee yhteisöä vahvaksi eikä myöskään toimi kasvatussosiologisesti oppijaa auttaen. Parhaimmat tulokset ihan varmasti saadaan aikaan, kun on keskustelua, yhdessä onnistumista ja myöskin sitä epäonnistumista. Olenkin ihmetellyt jo pidemmän aikaa, että miksi ihmeessä opetus tapahtuu luennoimalla? Missä viipyy työpajojen ja projektiluontoisen opiskelun todellinen läpimurto? Omassa työssäni kouluttajana olen viimeisen vuoden aikana pyrkinyt irtaantumaan puhtaasta luennoinnista ja saavuttamaan enemmän yhdessä tekemistä. Alun lämmittelytehtävät starttaavat yhteisön vahvaksi tulemisen ja ohjaavat yhteiseen toimintaan.
 

2.   Syrjintä, erottelu, syrjäyttäminen, syrjäytyminen

 
Toisen luentopäivän aiheena oli syrjintä, sen erottaminen sekä eri muodot. En ollut aikaisemmin syvällisemmin pohtinut eroja syrjinnän, erottelun, syrjäyttämisen ja syrjäytymisen välillä. Jotenkin en osannut mieltää niiden erojen ajattelemisen tarpeelliseksi. Ulvisen luennot (19.11.2014) kuitenkin avasivat aihetta huomattavasti ja uutisointiin syrjäytymisestä tulisi kiinnittää tarkempaa huomiota – erityisesti sanavalinnoissa. Kuka tarvitsee syrjintää, erottelua? Syrjäyttämistä, syrjäytymistä? Tällä pohdinnalla lähti kolmas luentotunti liikkeelle 19.11.2014.
 
Syrjintä syntyy, kun on olemassa ihmisryhmä, joka ajattelee toimivansa oikein (kulttuuriset tai symboliset tavat) ja syrjii erilailla toimivia. On luonnollista ajatella, että ”kaikki eivät voi alkaa kaikkia” (Ulvinen, 19.11.2014). Tätä dilemmaa olemme pohtineet jo lapsemme päiväkotiryhmän hoitajien sekä lasten vanhempien kanssa. Tuo lausahdus on minulle vapauttava. Tyttärelläni on päiväkodissa yksi paras ystävä. He ovat keskenään todella paljon, parhaimmat leikit heillä syntyvät niin ja heidän silmänsä syttyvät kun he tapaavat aamuisin. Kenestäkään muusta tyttäreni ei oikeastaan päiväkodissa olekaan puhunut. Hoitajat alkoivat viime keväänä puhua meille ja toisen tytön vanhemmille, että tyttöjen tulisi nyt enemmän leikkiä muiden kanssa ja ottaa muita mukaan. Minulle tuli jopa syyllinen olo jatkuvista ”Elli ja Anni leikkivät kahdestaan” –kommenteista. He ovat löytäneet toisistaan tuen ja turvan, ystävän. Heidän leikkinsä keskenään ovat kehittäviä ja he oppivat toisiensa kautta yhteistyötä. Kaikki eivät voi alkaa kaikkia. Enää en aio potea tästä asiasta huonoa omaatuntoa, kiitos Ulvinen!
 
”Jos oon tässä en voi olla tuossa ja noi tyypit tuolla ei kuulu meidän porukkaan.” Tämä on luonnollista syrjintää. Saman asian Ulvinen sitoi myös työpaikkailmoituksiin. Jos haetaan levyseppähitsaajaa, ei työhön valita silloin luokanopettajaa. Tällöin kyseessä on rakenteeseen liittyvää syrjintää, joka on huomaamatonta ja hyväksyttävää. (Ulvinen, 19.11.2014.) Itse en miellä tätä syrjinnäksi. Miten voi olla syrjintää, jos ei täytä kriteerejä olla osa jotain? Luokanopettajalla ei ole levyseppähitsaajan taitoja, joten hän ei voi hoitaa tehtävää pätevästi. Tämä asia on fakta ja perusteltu, ei syrjintää. Syrjintä sanana mielletään varsin negatiiviseksi, mutta tämän työnhaun kautta asian ajattelu tuo siihen mielestäni toisenlaisen sävyn. Onko syrjintä myös valintaa? Valitsemme sinut, emme sinua. Valinnalla on positiivisempi kaiku.
 
Syrjinnästä leppoisampi muoto on erottelu. Ihminen sosiaalisena olentona tekee erottelua. Ihmisen tulee pystyä erottelemaan asioita, on tarpeellista tietää kenen joukossa on. Ulvinen toteaa luennollaan, että jollei ihminen pysty erotteluun, hän on hukassa. (Ulvinen, 19.11.2014.) Kouluissa oppilaita eroteltiin omana kouluaikanani perusluokkiin ja myöskin sitten tarkkailuluokille, tarkkiksille. Nykyään, näin olen ymmärtänyt, ei tällaisia tarkkailuluokkia enää ole, vaan kaikki ovat yhtä suurta luokkaa – jotta kukaan ei erottuisi joukosta. Tällainen ei kuitenkaan ole välttämättä hyvä asia. On tarpeen erotella erilaisia apuja tarvitsevia ja toisaalta taas eri tahtiin eteneviä. Tällainen persoona ja oppimistapojen mukainen erottelu voi jopa ehkäistä syrjäytymistä.   
 
Kun joku syrjäytetään, on kyse statuskilpailusta, kilpailutilanteesta. Tällöin puhutaan syrjäyttämisestä. Kilpailutilanteissa syrjäyttäminen on hyväksyttävää. Ymmärrettyä se on silloin, kun kriteerit ja perustelut ovat läpinäkyviä, tiedetään miksi toinen voitti. Esimerkiksi työpaikkahaussa - valitaan ykkönen, joka syrjäyttää kakkosen. Perustelujen ollessa esimerkiksi poliittisia tai jos syrjäytetään potkujen muodossa, sitä on vaikeampi ymmärtää. Mikäli potkut saaneella ei ole mahdollisuutta hakea muuta työtä, hänet syrjäytetään työelämästä, silloin sitä ei hyväksy lainkaan. (Ulvinen, 19.11.2014.)
 
Neljäs termi syrjäytyminen on hieman samankaltainen kuin syrjäyttäminen, mutta asiana täysin eri. Syrjäytymistä ei tarvitse kukaan. Syrjäytyminen on negatiivinen muutos elämäntilanteessa. Ulvinen puhui elämäntapaintiaanin (heitä eli mm. Kittilässä 1990 –luvulla) valinnasta astua pois oravanpyörästä. Tällöin ei ole kyse syrjäytymisestä, vaan valinnasta. Syrjäytyminen on prosessikäsite. Nuori ei ole syrjäytynyt työelämästä, jos ei ole koskaan siellä ollutkaan. Ulvinen ihmetteli isoilla kirjaimilla miten meillä voidaan puhua työelämästä syrjäytyneistä nuorista, jos he tulevat suoraan koulunpenkiltä. Hän totesi luennollaan myös, että ammatillisen koulutuksen saanut voi syrjäytyä työelämästä, koska hän on käynyt työharjoittelussa eli saanut työelämäkokemusta. (Ulvinen, 19.11.2014.) Tämä oli minusta ristiriitainen kommentti. Oman kokemukseni mukaan – niin itse työharjoittelijana kuin työharjoittelijan ohjaajana – työharjoittelua ei monastikaan voi verrata oikeaan työelämään. Toisaalta taas lähes jokainen täysi-ikäisyyden saavuttanut, koulusta valmistunut ja töitä etsivä, on tehnyt kesätöitä. Eikö niitä sitten lasketa työelämäkokemukseksi? Ennemmin minä oikeat palkalliset kesätyöt laskisin työelämäkokemukseksi kuin palkattoman työharjoittelun.
 
Syrjäytymistä on montaa muotoa, jokin syrjäytyminen ei haittaa, esimerkiksi luennoitsijan esimerkki partiolaisuudesta syrjäytymisestä ei haitannut häntä lainkaan. Toisaalta minun syrjäytymiseni työelämästä melko varmasti horjuttaisi elämääni ja vaikuttaisi haittaavasti siihen ja syrjäytymisen laatu olisi vakavaa. Luennolla tuli keskustelua myös sosiaalisen syrjäytymisen salakavaluudesta. Syrjäytynyt voi olla myös sisäisesti vaikka näennäisesti onkin mukana instituutiossa. Työyhteisössäni on viimeisen vuoden aikana ollut kaksi ihmistä uupumuksen takia sairauslomalla. Ovatko he olleet hetkellisesti syrjäytyneitä työelämästä tuolloin? Paineet ovat käyneet liian koviksi eivätkä mikrovoimavarat ole enää kantaneet. Tämän hetkisen maailman kiireineen ja aikatauluineen tulisi ottaa kantaa myös hetkellisesti työelämästä syrjäytyneiden auttamiseen.
 

3.   Yhteiskunta ja elämänhallinta

 
Kolmantena luentopäivänä Ulvinen jatkoi syrjäytymisestä. Tämä, jos mikä kertoo kasvatussosiologian tarpeesta ja sosiaalisoitumisen tärkeydestä. Suomessa on jo syntymästään syrjäytyneitä lapsia. Lapsia, jotka syntyvät suhteellisen kaoottisiin elinolosuhteisiin. Tällaisen lapsuuden elänyt epäilee jo valmiiksi kaikkea, hänen sosiaalisuutensa on jo valmiiksi haurasta ja heikkoa. (Ulvinen, 20.11.2014). Syrjäytyneen lapsuuden eläneellä ei ole luottoa toisten ihmisten tekemisiin tai sanomisiin, saati että hän uskaltaisi itse tuoda julki omia ajatuksiaan. Yhteiskunnan ulkopuolelle jääminen, syrjäytyminen jo viattomassa lapsuudessa voi johtua monesta seikasta: päihteet, huumeet, taloudelliset vaikeudet… Kuten Ulvinen totesi, nämä lapset voidaan pelastaa huostaanotolla (Ulvinen, 20.11.2014).
 
Yhteiskunnasta syrjäytyminen ja yhteiskunnan käsitteen prosessointi sai minut kyseenalaistamaan yhteiskunnan, tai sen mikä on yhteiskunta. Olen mieltänyt yhteiskunnan ihmisten rakenteiden kokonaisuudeksi, meidän elämäksemme. Yhteiskunta muuttuu ajan mukana ja yhteiskunnassa on eri kulttuurisia yhteiskuntia sisällään.  Juoskaa seinää päin, niin tiedätte missä yhteiskunta on; provosoi luennoitsija Ulvinen (Ulvinen, 20.11.2014). Onko yhteiskunta siis pelkät rakenteet, konkreettiset seinät? Entäpä normit ja arvot, ihmiset siellä, ajatusmaailma, tahto ja suunta, politiikka? Tästä olisin niin kovin halunnut keskustella, mutta tallenteenkatsominen ei tähän harmikseni mahdollistanut. Miellän yhteiskunnan ennemminkin sovituiksi laeiksi, toiminnoiksi ja tahdoksi. Yhteiskunta on kaikki ihmiset, jotka suostuvat toimivaan määritellyllä tavalla (Ulvinen, 20.11.2014). Eli ei sittenkään pelkät rakenteet. Todennäköisimmin tämä kaikki yhdessä ovat yhteiskunta.
 
Elämänhallinta hallitsi kolmatta luentopäivää. Aihe on nykyaikaan tarpeellinen ja varsin pinnalla. Elämänhallinta kuvaa ihmisten toimintamahdollisuuksia ja vaikutuskeinoja omaan elämään. Se voidaan jakaa ulkoiseen ja sisäiseen elämänhallintaan. Ulkoinen elämänhallinta on kunkin sosiaalisen yhteisön tuki, käytännössä se ympäristö jossa eletään. Ehyt sosiaalinen tausta auttaa elämänhallintaan. (Ulvinen, 20.11.2014.) Tästä siis ponnistaa ihmisen kyky hakeutua koulutukseen ja työelämään, sosiaalinen piiri on kouluttautunut. Ulkoista elämänhallintaa heikentävät pakot ja kontrollit (Ulvinen, 20.11.2014). Pakot, jotka siis johtavat kierteeseen, voiko jopa johtaa syrjäytymiseen? Olen eräiden sukulaisteni kohdalla tätä asiaa miettinyt. Perheen vanhemmat ovat pitkän osan vuotta työttöminä, tekevät silloin tällöin keikkoja erinäisille yrityksille ja silloin pitkääkin päivää. Ja siitä he valittavat. He eivät haluaisi töihin ja valitusta on työajasta ja työnteosta. Toisaalta on myös valitusta rahanpuutteesta. Perheessä on kaksi juuri lukiotaan päättävää poikaa. Huolestuneena olen kuunnellut heidän puheitaan tulevaisuudestaan – mihin opiskelemaan, entä töihin… Pelkään, että vanhempien luoma ajatusmaailma työnvieroksunnasta periytyy. Ikäväkseni nämä kasvatussosiologian opinnot ovat vahvistaneet pelkoani.
 
Sisäinen elämänhallinta vahvistaa kykyä sopeutua ja toimia joustavasti. Jos hallinta on vahva, ihminen pystyy sopeutumaan suhteellisen helposti uusiin tilanteisiin. Hyvä itsetunto ja myönteinen minäkäsitys ruokkivat menestystä. (Ulvinen, 20.11.2014) Positiivinen kehäkin voi syntyä. Heikko itsetunto ja negatiivisuus voivat johtaa toisaalta taas syrjäytymiskierteeseen, kun usko itseen loppuu eikä uskota onnistumisiin. Ihminen voi selviytyä melkein mistä vain kun hänellä on vahva sisäinen elämänhallinta!
 
Luennolla tuli esille termi attribuutioerhe. Normaali, eli Minää tukeva attribuutioerhe, tarkoittaa sitä, että ihminen onnistuessaan uskoo kaiken olleen omaa ansiotaan ja toisaalta taas epäonnistuessaan syyttää toisia. (Ulvinen 20.11.2014.) Mielestäni on mielenkiintoista, että tämä on normaalia käytäntöä. Minkä ikäiselle se on normaalia, onko se normaalia jossain tietyssä kasvuvaiheessa? Itse olen törmännyt työelämässä useisiin henkilöihin, joilla on normaali attribuutioerhe. Mielestäni tuo piirre syytellä toisia on epämiellyttävä ja luo itsekkään kuvan henkilöstä. Miten se voi olla normaalia? Jos Minää tukevaa attribuutioerhettä ei ole, nuori ajattelee onnistuessaan opettajan tehneen helpon kokeen ja epäonnistuessaan toteaa vain yksinkertaisesti olevansa huono (Ulvinen, 20.11.2014). Eli kyllä tämä erhe kuuluu johonkin kasvun vaiheeseen ja aikuisen ei tule ajatella ”normaalin” attribuutioerheen tavoin.  
 

4.    Valinnat elämässä

 
Ihminen on lukuisten valintojen edessä elämässään. Jo nuorena ihminen joutuu tekemään valintoja tai tekee niitä huomaamattaan. Lapsen ja nuoren koulu-urapolkuvalinnat tehdään strategisissa valikoitumispisteissä. Ihminen valitsee mihin suuntaan on menossa, asetettuaan tavoitteensa elämälleen. (Ulvinen 20.11.2014.) Missä vaiheessa ihminen on valintoja tekevä ihminen? Kasvatushan on lapsen kasvattamista inhimilliseksi ihmiseksi. Onko kasvatus päättynyt jo päiväkotia valittaessa, kun ihminen kerran tekee valinnan? Saivartelua, tiedän. Mutta kuitenkin vanhemmat valitsevat hyvin pitkälle niin päivähoidon, esikoulun kuin alakoulun lapselleen. Omienkin lasteni kohdalla olemme mieheni kanssa tehneet valintoja: tyttäremme aloitti vauvauinnin kolmen kuukauden ikäisenä, kävi värikylvyissä ja päätyi liikuntapainotteiseen päiväkotiin. Tulemme valitsemaan myös hänen koulunsa. Hän ei ole itse näitä valintoja vielä tehnyt. Nyt viisivuotiaana hän on alkanut esittää kantojaan mikä harrastus häntä kiinnostaa, seurauksella, että telinevoimistelu päättyi ja ratsastus alkoi. Missä vaiheessa lapsi sitten itse valitsee, milloin on kyse ihmisen valinnasta, milloin vanhempien päätöksestä?
 
Lapsi on kasvanut paljon siirryttyään peruskouluun. Onko peruskoulussa valintoja tekevä nuori itsenäisesti niitä tekevä tai onko hän edes kypsä tekemään pitkälle elämää ohjaavia valintoja jo 14 -vuotiaana? Kielet, matematiikka… Entäpä sitten peruskoulun päättävät alaikäiset 16 -vuotiaat - miten kypsä tai ihmiseksi kasvanut ihminen silloin on kyseessä? Onko hän valmis tekemään valintoja loppuelämäkseen, viimeiseksi 70 vuodekseen? Kuinka paljon tausta vaikuttaa, kuinka paljon perheen puheet? Onko tässä se paikka, jossa syrjäytyminen periytyy? Näitä asioita pohtiessani ja opiskelijatovereiden kanssa keskusteltuamme tulee väistämättä mieleen ajatus, että meidän yhteiskuntamme asettaa liian suuria vastuita jo todella nuorten ihmisten harteille.
 
 

5.    Emile Durkheim

 
Emile Durkheim on kasvatussosiologian isä (1858–1917). Hän oli ensimmäinen, joka määritteli miten kasvatus jäsentyy yhteiskuntaan. Durkehimin mukaan yhteiskunta on itseään ylläpitävä kokonaisjärjestelmä, eli pyrkii organisoitumaan niin että voisi jatkaa olemassaoloaan. Kaikki yhteiskunnan osajärjestelmät organisoituvat ylläpitämään järjestelmää. (Ulvinen, 21.11.2014.) Kasvatus on moraaliin pohjautuvaa systemaattista, metodista sosiaalistamista ja parhaiten tämä tapahtuu koulussa, jossa pedagogi edustaa yhteiskunnallista moraalia. Koska muu (esim. kotikasvatus) on liian sattumanvaraista eikä se voi edustaa yhteiskunnan moraalia. Pedagogi ei tässä järjestelmässä ole yksi ihminen vaan yhteiskunnallinen rooli, kuka tahansa opettaja siis. (Ulvinen, 21.11.2014.)
 
Edellä kuvatut Durkheimin perusajatukset kasvatukselle ovat peräisin viime vuosituhannen alkupuolelta. Määritelmän relevanttiutta on tarpeen pohtia nykyaikana. Toki toivoa sopii, ettei kukaan ehkä täysin durkheimilaisittain ajattele enää. Kasvatus on yhteiskuntamme määrittelemä asia ja omien normiemme ja arvojemme mukaan mitataan kasvatuksen onnistuminen. Kurssin alussa pohdin, että kasvatus saattoi ennen tapahtua parhaiten kouluissa, koska vanhemmilla riitti kiirettä huolehtia päivittäisestä selviytymisestä. Ajatukseni taustalla on se, että nykyään vanhempien ulottuvilla on enemmän tietoa kasvatuksesta, normeista, arvoista sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista. Toisaalta koulut ovat kasvaneet giganttisen suuriksi – onko siellä kasvattajalla aikaa paneutua jokaiseen lapseen ja opastaa häntä moraalisesti oikeaan suuntaan? Olisivatko pienet koulut sitten se ratkaisu? Voi olla, mutta kustannukset tulevat esiin. Synnyinseudullani lakkautettiin tänä syksynä koulu: oppilaita oli yksi ensimmäisellä luokalla, yksi seitsemännellä ja yksi kahdeksannella. Tämä opetus oli jo lähes kodinomaista, sillä lapset olivat niin eri-ikäisiä keskenään ja opettajalla oli täysin aikaa keskittyä ja tutustua jokaiseen. Mutta miten käy sosialisaation, miten yhteiskuntaan tutustumisen, kenen valinnoista on silloin kyse: lapsen vai aikuisen?
 

6.    Sosialisaatio 

 
Sosialisaatiosta on kysymys kulttuurista, yhteisöstä ja yhteiskunnasta; kasvun ja kasvatuksen toteuttajina ovat ihmiset, joten kasvatuksessa kohtaavat ihmisyksilön elämänkulku ja sosiaalisen elämänmuodon uusintamisen ehdot. Luennoitsija sanoi, että ilman ihmisiä tämän kaltaista sosialisaatiota ei tapahdu. (Ulvinen, 22.11.2014.) Ihmisen sosiaalistuminen tapahtuu toiminnassa koko ajan, jatkuvasti ollaan vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Kun vauva syntyy, muuttuu perheen sosiaalinen kokonaisuus. Vauva on aluksi outo ja vieras, mutta kokonaisuudesta löytyy hänelle tila, oma paikkansa. Psykologisemmin ihmisen sosiaalinen kehitys tapahtuu: sosialisaation kautta yksilön muihin liittymisessä, integraatiossa yhteisöön ja yhteiskuntaan ja yksilöitymisen kautta ihmisen minuuden ja persoonallisen identiteetin kehittymisessä (Ulvinen, 22.11.2014). Yksilöityminen varsinkin lapsen kehittyessä on merkittävää ja jokaisella lapsella oma-aikaista. Tyttäreni sosiaalinen kehitys on tapahtunut ilmeisesti nopeammin kuin poikani. Tyttäreni puhui itsestään minä –muodossa jo hyvin varhaisessa vaiheessa, poikani taas käytti pitkään etunimeään kertoessaan omista tekemisistään. Hän ei niin nopeasti ymmärtänyt omaa yksilöllisyyttään ja eroaan äidistä.
 
Luennolla oli mielenkiintoista pohdintaa siitä, miten me kaikki tulkitsemme asioita itse, omien kokemustemme kautta. Esimerkiksi LOL - nauretaanko ääneen vai lähetetäänkö runsaasti rakkautta? Tai sitten hymiöt, meemit, emojit – millä nimellä niitä kutsutaankaan – ovat kirjainlyhenteiden ohella yksi tulkinnanvaraisimmista viestinnäntavoista. Käytän itse hymiötä, jossa ”itkunauretaan”. Olen tuolloin joko kertonut ihan järjettömän hauskan vitsin tai asia on pöyristyttävän mieletön, järjetön suorastaan. Lähetin tällaisen kerran appiukolleni. Oli pitkään hiljaista. Sitten hän soitti, että mitä tarkoitin. Kerroin tarkoittaneeni, että olipas hauskaa. Hän oli tulkinnut sen, että olin loukkaantunut hänelle.
 

7.    Yksilön minän synty

 
Viimeisenä luentoaiheena keskusteltiin elämänkulusta ja minän synnystä. Kaiken perustana vuorovaikutus ja kommunikaatio muiden ihmisten kanssa; kuka minä olen? Ilman vuorovaikutusta ei voi syntyä minä –kuvaa. (Ulvinen, 22.11.2014.) Terve ihminen reflektoi itseään toisiin ja sitä kautta muodostaa käsitystään itsestään ja suhteuttaa itseään muihin – samalla koko yhteiskuntaan.
 
Elämänkulku ja ennen kaikkea yksittäisten elämäntapahtumien vaikutus yksilöön pohdittivat luennolla (Ulvinen, 22.11.2014). Miten tällaiset yksittäiset tapahtumat vaikuttavat ihmiseen ja hänen elämäänsä? Meillä siirtyi pappa ajasta ikuisuuteen kolme viikkoa sitten ja viikko takaperin oli hautajaiset. Olimme lapsillemme (4- ja 5 -vuotiaat) kertoneet papan kuolemasta. Onneksi he olivat käyneet tervehtimässä pappaa 12 tuntia ennen hänen kuolemaansa, niin he näkivät kuinka väsynyt ja huonokuntoinen hän oli ja tätä kautta pystyivät ehkä helpommin käsittämään kuoleman. Keskustelut ja hautajaiset menivätkin lapsilla ihan eri tavalla. Vanhempi ei oikeastaan reagoinut mitenkään, totesi, että selvä ja hautajaisissa hän oli iloinen nähdessään sukulaisia, joita harvoin näkee ja leikkiessään puolivuosikkaan serkkunsa kanssa. Nuorempi, 4 -vuotias poikamme, oli erittäin kiinnostunut kuolemasta. Hän kyseli tarkkaan miksi pappa kuoli, miten pappa kuoli ja mihin pappa meni. Suuri huoli hänellä myöskin oli mummon yksinäisyydestä - onko mummolla joku edes seurana. Hautajaisissa hän seurasi tarkasti arkun viereltä koko tapahtuman ja itki. Hän itki, sillä hän olisi halunnut "nähdä papan vielä edes yhden kerran".  ”Tämmöinen se kuolema sitten oli”, hän totesi kun lähdimme haudalta seurakuntatalolle. Seuraavana päivänä hän kysyi, että milloin mummo kuolee. Pappi oli sanonut, että pappa odottaa mummoa sitten taivaassa, että joutuuko pappa odottamaan kauaa. Mitenköhän nämä tapahtumat vaikuttavat lapsiemme elämänkulkuun? Molemmille asiat käytiin läpi yhtä aikaa ja samoin sanoin, reagointi oli kuitenkin hyvin erilainen jo nyt. Olimme yllättyneitä nuoremman pohdinnoista, mutta myöskin tyttäremme hiljaisuudesta asian suhteen. Teimmekö kenties virhevalinnan toisen kohdalla puhuessamme näin paljon kuolemasta – mutta toisaalta, kumman kohdalla?
 

8.    Yhteiskunnan uusintaminen

 
Kasvatussosiologian isän mukaan yhteiskunta toimii uusintaakseen itseään ja pitääkseen yllä järjestelmäänsä. Koin viimeisen luennon (22.11.2014) yhden aiheen erittäin osuvaksi ja jokaisen opettajan, kasvattajan, tulisi nämä asiat sisäistää. Näin voimme onnistua kasvatustyössämme.
 
Yhteiskunnan uusintamisen peruspiirteitä on seitsemän Ulvisen mukaan. Ensimmäisenä on sosiaalisten suhteiden jatkuvuuden ylläpitäminen. Ihmisten täytyy olla yhteyksissä toisiinsa ja toimia yhdessä, jotta yhteiskunta pysyy kasassa. (Ulvinen, 22.11.2014.) Mikäli elämäntapaintiaanit ja muut erakoituvat sielut pääsevät valloilleen, sosiaalinen maailmamme hajoaa ja yhteiskuntajärjestelmä sortuu. Toisekseen kielen, kulttuurin ja näitäkin laajempien sosiaalisten järjestelmien tuottaminen ylläpitää yhteiskuntaa (Ulvinen, 22.11.2014). Tämähän toisaalta tarkoittaa, että maailmassa on yhtä useita yhteiskuntia kuin on kieliä ja kulttuureita, eikö? Voiko esperandon kehittämistä pitää yrityksenä luoda yksi jättiläisyhteiskunta, jossa kaikilla olisi sama kieli? Palaamme jälleen ajatukseen siitä, että yhteiskunta on mielestäni paljon muutakin kuin vain rakenteet. Kolmanneksi uusiutuminen kaipaa tarkoituksenmukaista sosiaalista toimintaa, joka tulevaisuudessa mielletään kehittämiseksi (Ulvinen, 22.11.2014). Tämä on todellista pienemmissäkin mittakaavoissa. Huomaan omassa työssäni kehitystyömme olevan tällä hetkellä mukana olevien mielestä villiä ja turhaa, kun taas jopa vuoden päästä tilanne nähdään itsestäänselvänä ja ihmetellään kuinka aiemmin toimittiin toisin. Toisaalta taas historia toistaa itseään, pitkän aikavälin jälkeen vanhat toimintatavat ”keksitään” uudestaan. Yhteiskunnassakin näin varmasti tapahtuu, vihreät aatteet ja luonnonmukaisuus vievät meitä lähemmäs alkulähteitämme.
 
Paras ja samalla velvoittavin lause tuli luentosarjan lopussa: Päivittäisessä arkielämässä koettu on tärkeintä (Ulvinen, 22.11.2014). Nimenomaan, eletään jokainen hetkemme täysillä, nautitaan elämästä ja arjesta. Kaikki se eläminen kasvattaa meitä, tekee meistä yhteiskunnan osia ja kehittää yhteisöjämme.
 
 

9.    Loppupohdintoja

 
Kasvatussosiologian luennot antoivat minulle paljon ajattelemisen aihetta. Uusi kasvatussosiologia viittaa siihen, että koulutieto on aina sosiaalisesti ja kulttuurisesti rakennettua, eli koulun rakentamaa. Tai niin kuin työssäni tulee esille: teemme koulutuksen ja tarjoamme sitä henkilökunnalle. Itseasiassa meidänhän tulisi kuunnella henkilökuntaa ja tarvekartoituksella tehdä heille räätälöityjä koulutuksia. Tässäkin voi pohtia, että kuinka jäljessä koulun opetus kulkee, kun muokataan aina vallalla oleviin arvoihin sopivaksi, sehän on jo tapahtunutta. Ajatellaanko kuinka paljon eteenpäin? Yrityksissä laaditaan suunnitelmia strategioiden pohjalta seuraaviksi viideksi vuodeksi – näin pitäisi mielestäni koulumaailmassakin toimia.
 
Ihminen ei voi poistaa omaa kulttuurista ymmärrystään kasvatuksestaan, sanoi luennoitsija (Ulvinen, 21.11.2014). Todella tärkeää on siis opettajan pätevyys ja ajan tasalla yhteiskunnassa pysyminen, jottei tule kasvatettua lapsia vinoon. Kuinka paljon tällainen oma ymmärrys saa sitten näkyä? Olin havaitsevinani monia asenteita luennoitsijalla ja koin, että hänellä tuli annettua paljon asennekasvatusta tässä samalla. Se oliko tämä hyvää kasvatusta vai ei - minua ainakin henkilökohtaisesti moni asia särähti korvaan – jää nähtäväksi. Tai sitten tahallista kasvattajan harjoittamaa provosointia. Kohdallani tapahtui myös se klassinen, riski jonka jokainen opettaja ottaa kokeillessaan rajojaan, oppijan turhautuminen: miksi minun täytyy kuunnella häntä, ottaa hänestä oppia, kun ajatusmaailmamme eivät kohtaa.
 
Pohdin niin omaa elämääni, kuin lasteni kasvatusta, mutta myös työskentelyäni kouluttajana. Haluan oppia kasvatussosiologiasta lisää, tutkia ja pohtia.
  

Lähdeluettelo

 
Ulvinen, Veli-Matti, Kasvatussosiologian luennot, 18.-22.11.2014, Oulun yliopisto
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti