sunnuntai 5. lokakuuta 2014

Oppimiskäsitysten käsittelyä


Kävimme virtuaali-istunnossa läpi omia oppimiskäsityksiämme sekä annoimme palautetta toistemme kirjoituksista aiheesta. Pidin itse kirjoittamisesta, mutta myöskin toisten teosten lukemisesta ja sen jälkeisestä vertaiskeskustelusta. Näistä tilanteista oppii niin paljon, tulee katsottua asioita useammalta kantilta. Erittäin hyvä opetusmenetelmä!

Opetusteko - oppimisteko - oppimistulos - osaaminen - asiantuntijuus


Avasimme yhdessä keskustellen, eri kokoonpanoja hyödyntäen, oppimisen kaaviota. Tämä on mielestäni opettajan työn tarkoitus. Tehdä opetusteko, jolla saadaan oppija suorittamaan oppimisteko. Tästä on tuloksena oppiminen, josta seuraa osaamista ja se kaikkein tärkein eli asiantuntijuus ja opin vieminen käytäntöön. Oppimistulos voi joskus olla harhakäsitys tai jopa väärä käsitys - tällöin opetusteko täytyy tehdä uudestaan.

Oppijalla on oma vastuu omasta oppimisestaan. Vastuuta ei voi pelkästään syytää opettajalle. Tämä voi helpottaa monen opettajan taakkaa, mutta toisaalta itse näkisin, että se lisää taakkaani. Miksikö? Minun täytyy todella, todella huolellisesti valmistautua jokaiseen koulutussessiooni, jotta saan oppijat mukaan ja innostumaan aiheesta, jotta saan heidät myötämielisiksi oppimistekoon. Tässäpä sitä oppimista itselle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti