Oppiminen on
yksilöllistä! Niin totta. Tässä on ollut sellainen matka itseen jo nyt
oppimisen kannalta, että allekirjoitan tuon täysin.
Tällä kertaa
virtuaali-istunnossa käsittelimme kuitenkin opetusta, opetusmenetelmiä, opetuksen perusperiaatteita sekä verkko-opiskelua.
Opetuksessa käytettävät menetelmät tulee
valita oppijoiden taustojen, lähtötason, iän ja kokemuksen perusteella. Mutta
tottahan toki myös tavoitteen. Lähtisin itse ehkä määrittelemään itselleni ensi - ehei. Määrittelyhän täytyy tapahtua jo opintojaksoa kuvatessa eli koko opintokokonaisuuden suunnitteleminen lähtee liikkeelle tavoitteesta. Tavoitteeseenhan ne opiskelijatkin tarttuvat ja ilmoittautuvat opintojaksoon. Menetelmän valinta alkanee pyöriä opettajan päässä, kun hän näkee millaisia ihmisiä on valikoitunut mukaan. Taustat ja lähtötasot vaikuttavat suuresti menetelmään ja taitava opettaja myös reagoi mikäli huomaa menetelmänsä olevan tehoton.
Opetusmenetelmällä tarkoitetaan
menetelmää, jolla oppimista pyritään edistämään. Tulee selvittää itselle kuka on menetelmän keskiössä,
minkä pohjalta lähdetään liikkeelle ja miten ohjataan.
Mielestäni menetelmä, jossa pohditaan minkä pohjalta lähdetään liikkeelle on ehkä
tärkein… Kartoitetaan tavoitteet ja konkreettiseti pohditaan mitä halutaan
opetukselta.
Opetuksen perusperiaatteet ovat oppimisprosessiin
liittyviä tekijöitä: opettaja, opetus (menetelmät, aktivointi, havainnointi) ja arviointi. Nämä vaikuttavat motivaatioon ja oppimiseen. Opetuksen
perusperiaatteiden toteuttamisessa opettajalla on merkittävä rooli. Se, miten
ihmiset oppivat, vaikuttaa opetukseen ja keinoihin tavoitteiden
saavuttamiseksi. Vaikka kyseessä olisikin opettajajohtoinen opetus, tulee
käyttää monipuolisia menetelmiä oppimisen saavuttamiseksi.
Verkko-opiskelu oli erikseen tarkastelussa istunnossamme. Oppijan aktivointi on kyllä erittäin tärkeää
verkkopuolella. Liian helposti alkaa tuusaamaan muita asioita ja keskittyminen
herpaantuu. Verkko-opetuksessa onkin tämä haaste: miten estän oppijaa
skippaamasta osioita? Koukkujahan voisi aina edeltäviin materiaaleihin laittaa
tai sitten eteenpäin ei pääsisi kuin tentin läpäisemällä.
Tässä sessiossa koin kaksi oivallusta: Mielestäni jokaisen tulisi toimia istunnon isäntänä (hostina kuten Adobe connectissa sanotaan) ja hallinnoida eri toimintoja. Olimme rakentanet meidän opetustuokion sen varaan, että olimme jokainen omissa yksiköissämme isäntinä. Tämä oli opettavaista minulle itselleni ja pääsin enemmän sinuiksi virtuaalialustamme kanssa. Suosittelen jokaiselle opiskelijalle tätä! Toinen oivallus käsitti aktiivisuutta opinnoissa. Sain siitä palautettakin Maarit -oppijakaverilta. Eli opettajan on hyvä kysellä ja pyytää vastauksia, että ovatko kaikki mukana, olivatko ohjeet selkeät ja kaipaatteko jotain lisää. Harjoitin tätä itse ja aion jatkossakin harjoittaa, niin positiivisesti Maarit sen sanoi kokeneensa.
Lukot ovat auki!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti