Siihenhän sitä tavoitetta on asetettu. Se se on se kaikkien opettajien tavoite. Löytää täydellinen opetusmenetelmä. Mikä sellainen sitten on? Miten määritellään täydellinen opetusmenetelmä?
Oulun ammattikorkeakoulussa on tehty video täydellisestä opetusmenetelmästä. Tehtävänämme oli tutustua materiaaliin ja bongailla sieltä hyvän opetusmenetelmän piirteitä.
Videota ei ollut kulunut edes minuuttia, kun huomasin itselleni tärkeän oivalluksen. Tärkeän, ehkä myöskin helpottavan. Paras opetusmenetelmä on sellainen, jonka opettaja osaa! No toden totta! Saa siinä opettaa ja opettaa ja käyttää jos jonkinlaista menetelmää ellei itse osaa. Osaamatomuus tuo haparointia ja pahimmillaan oppijoiden energia menee opettajan hapatuksen arviointiin ja virheiden oikomiseen.
Didaktika magna - mahtipontista, mutta mitä se tarkoittaa? Ja ei tämä ei ole väliotsikko, vaan aito kysymys.
Oppimisen tulee olla nautinnollista. Ihminen oppii parhaiten silloin, kun on vastaanottavaisena ja oppimistilanne on positiivinen. Tämän takia on todella tärkeää, että opettajalla on opetus hallussa ja menetelmät kohdillaan. Tuon asian tunnistan myös itsessäni. Herkästi sorrun kritisointiin ja virheiden etsimiseen, jos sessio alkaa negatiivisesti tai jokin asia jäytää mieltä. Onneksi tuon piirteen tunnistaa itsessään ja näin aikuisena osaa työntää sen syrjään - keskittyä olennaiseen.
Luento - Itsenäinen lukeminen - Audiovisuaalinen menetelmä - Keskusteleva opetusmenetelmä - Tekemällä oppiminen - Opettaminen
Siinä ne (opetusmenetelmät) nyt on lueteltu parhaimmuusjärjestyksessä. Luento - ah tuo niin monessa oppilaitoksessa käytetty opetusmenetelmä - on tutkittu oleva kaikista huonoimmat tulokset tuottava opetusmenetelmä. Mitä enemmän ajattelua ja tekemistä, sen paremmat tulokset. Onhan se loogista. Kyllähän sitä parhaiten oppii itse opettamalla aihetta. Pakko on perehtyä, paneutua ja tajuta asioita, kun ne pitää osata selittää toisille. Mitä jos tuleekin kinkkinen kysymys eikä minulla ole vastausta? Noloa, parempi siis opetella syvemmin.
Kunnon opettaja perehtyy muutoinkin kuin vain nappaamalla hyllystä opetusmenetelmän. Kaiken takana on aihe, oppimisen perusteet sekä opettajan kyky käytännöllistää oma opetuksensa. Opettajan rooli oppijan oppimisessa on tärkeä. Oivaltava opettaja osaa ohjata menetelmillään oppijaa oikeaan suuntaan, avustaa oppimista ja motivoida oppijaa janoamaan tietoa lisää.
Heräsi ajatus: miten luentosaliluento eroaa videolle tehdystä virtuaaliluennosta tehollaan? Olisin kiinnostunut kommenteistanne tähän. Onko suutarin lapsilla kenkiä?
Ihana: LUOTA OMIIN KYKYIHISI! Ole oma itsesi niin oppijana kuin opettajana. Näin löydät täydellisen opetusmenetelmän!
Ps. Jäikö video mietityttämään? Ei hätää http://www.oamk.fi/amok/ammatillinen_opettajankoulutus/opiskelijalle/opetusvideot/?video=10 ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti