perjantai 26. syyskuuta 2014

Vertaisarviointia

Yhtenä osana opettajan työhön kuuluu arviointi ja oppijan tuotosten tutkiminen, sen varmistaminen, että oppija on oppinut. Tätä harjoittelimme toisessa tehtävässämme. Seuraavassa minun vertaisluonnokseni yhden kaveriopiskelijani Oppimisnäkemys - esseestä:


"Ulla oli osannut katsoa oppimista kokonaisuutena. Hän oli osannut selventää oppimista käsitteenä.
Oppimisen pohjaksi Ulla oli havainnoinut motivaation. Hän perusteli kattavasti miksi juuri motivaatio on edellytys kunnolliselle oppimiselle. Mielestäni hän näki kokonaisvaltaisesti motivaation roolin oppimisprosessissa.
Hieno oivallus Ullalta oli humanistiseen oppimiskäsitykseen viittaava voimaantuminen. Hieno löytö ja pohdinta ihmisen henkisen puolen tarpeista ja vaikutuksesta oppimisprosessissa.
Erilaisista oppimistavoista Ulla olisi voinut kertoa esimerkkejä ja avaavampaa tekstiä. Nämä jäivät jotenkin "heitoiksi" verrattuna edeltäneeseen tekstiin. Oppimistyylinsä löytämisestä ja eri opintojen soveltumisesta eri tyyleihin olisi voinut olla pari pohdintaa.
Alku oli niin kattava, perusteltu ja oivaltava, että jäin odottamaan lisää."


Oliko opettajamaista ainesta? Mitä arvioinnissani ja palautteessani tulisi huomioida? Osasinko kiinnittää oleelliseen huomiota? Olisin kiitollinen palautteestanne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti