Erityisopetuksessa
opetus on mukautettava niin, että erityistukea tarvitseva saa samat
mahdollisuudet pätevöityä kuin muutkin.
HOJKS - kirjallinen
henkilökohtaista opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma.
Tukihenkilöinä voi
toimia esimerkiksi ihan opinto-ohjaaja, terveydenhoitaja, asuntolanhoitaja…
Ihan joka saralla elämää, mikä on tekemisessä opiskelijan elämän kanssa.
Todistuksessa näkyy
mukautukset arvosanoina M1, M2, M3… Eli M kertoo mukautuksesta. Jäin pohtimaan,
että syrjitäänkö tällaista mukautuksella pätevyyden saanutta henkilöä? Jos hän on tutkintotodistuksensa ansainnut ja näin pätevöitynyt tehtäväänsä eikö silloin asian pitäisi olla kunnossa? Miksi tuoda mukautusta edelleen esiin? Vai eikö henkilö olekaan pätevä?
Yleinen tuki
(perustukiopetusta) - Tehostettu tuki (yksilöllistä tukiopetusta) - Erityistuki
(tehdään hojks)
Miten HOJKS:ia
lähdetään rakentamaan ja toteuttamaan:
- Alkukartoitus
- Laadinta
- Toteutus
- Seuranta ja arviointi
- Lopetus (koulun päättäminen ja valmistuminen, keskeytys…)
Ahaa opetustuokiostamme:
Tuntimateriaali
annetaan etukäteen
Oppituntien
muistiinpanot etukäteen oppijalle
Koekysymysten
antaminen etukäteen
Opitun varmistamista
ja keskustelua opiskelijan kanssa
**
Entä sitten kestävän kehityksen sisältökopit?
Ympäristökasvatus -
liittyy ekologisuuteen
Globaalikasvatus -
liittyy ihmisoikeuksiin, tasa-arvoon
Kestävä kehitys
tulee osata ottaa mukaan arkeen ja siihen realistiseen omana työhön, johon
opiskelija opiskelee. Muutoin asiat jäävät irrallisiksi eikä niitä lähde itse
työstämään eteenpäin. Olenko minä itse huomioinut tätä mitenkään omassa
työssäni? Nyt pitää ihan kunnolla ryhtyä asiaa pohtimaan ja tuoda näitä
seikkoja arkeen mukaan. Niin ekologista puolta hiilijalanjälkineen kuin
hyvinvoinnin puoltakin työyhteisön jaksamisen kannalta.
Tämä edellisen
kappaleen viimeinen lause tuo esille oivallukseni tästä: kestävä kehitys ei ole
ainoastaan vihreää toimintaa ilmansaasteiden vähentämiseksi vaan myös henkistä
hyvinvointi. Minulle tämä kolahti ja kovaa. Ajattelen nykyään kestävää kehitystä enemmän tällaisena henkisen hyvinvoinnin asiana. Tällä tavoin saan konkreettisia toimia omaankin työhöni!
Myötäkonstruointi -
annamme mallia opiskelijoille ja he nappaavat siitä esimerkistä mallia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti