perjantai 12. joulukuuta 2014

Puuttuvia pohdintoja!

Niin siinä vain sitten oli käynyt, että en ollut perehtynyt blogissani tarpeeksi kolmeen ammattipedagogiseen teemaan. Minulta oli jäänyt pohtimatta APE:t kaksi, kolme ja kuusi. Ilman näitä pohdintoja ei kunniaa saati opintopisteitä heru. Eli ei muuta kuin toimeen!
 
APE 2 eli Millaista osaamista tarvitsen ammatillisena opettajan!
 
Ensimmäisissä lähiopetuspäivissämme elokuussa tuutori Maarit Räisänen keskustelutti meitä aiheesta ammatillinen opettajuus ja sen tulevaisuus. Olin – kuten varmasti me kaikki – innoissani opettajaksi opiskelujen alkamisesta. Oli tervettä lähteä pohtimaan alkuun mitä haasteita meitä opettajuudessa odotti.
 
Työelämän vaatimusten täyttäminen koulutusvaiheessa on haaste. Käytännöllisyyden tuominen ammatillisen opettajan arkeen on tulevaisuudessa entistä suurempi tehtävä. Käänteisluokkatoiminta on yksi keino pitää itseään ammatillisesti ajan tasalla. Ammatillisen opettajan tulee pysyä mukana työelämän vaatimuksissa ja tarjota oppijoilleen ”aallonharjatietoa”. Omaa osaamistani päivitän ammattijulkaisuilla sekä alan tapahtumissa. Näkisin, että erilainen työpajatoiminta yli opetusalojen olisi kehittävää.
 
Näkisin, ettei kukaan ammatillinen opettaja voi lukkiutua ainoastaan omaan erikoisalaansa, vaan toiminnan tulisi olla rajoja rikkovaa. Kaupan alalla ja erityisesti esimiestyötä opetettaessa, minun on oltava avarakatseinen ja tarkkailtava työmaailmaa herkeämättä.
 
APE 3 eli Mitkä ovat opettajan velvollisuudet ja oikeudet!
 
Tämä oli itselle erittäin haastava aihe. Pidän asioiden ajattelusta käytännön tasolla ja toteuttamisesta maalaisjärjellä. Minun osuuteni oli tutkia www.oaj.fi -sivustoa. Perehdyimme tiiminä opettajaa auttaviin oikeudellisiin sivuihin. Monia kysymyksiä heräsi, mutta oli hyvä huomata, että niihin kysymyksiin löytyi vastauksia netistä ja kollegatukiverkostosta.
 
Opettajan toimeen ei kuulu ainoastaan opetettavan aineksen läpikäynti. Opettajan täytyy myös huolehtia toki opin perille menemisestä, mutta myös turvallisuudesta. Nykyaikana turvallisuusasiat nousevat esille: niin fyysisenä kuin henkisenäkin turvallisuutena. Haluan itse luoda oppijoille turvallisen oppimisympäristön, jotta he voivat itse keskittyä opiskeluun. Turvallisuutta on myös luottamus. Opettajan täytyy voida luoda luottamuksellinen suhde oppilaisiinsa, jotta he voivat keskustella opiskelustaan, siihen vaikuttavista asioista sekä luottamuksella pohtia tulevaansa. Opettajan on tarkoin pidettävä huolta siitä ettei puhu opiskelijoidensa asioita eteenpäin.
 
Tekijänoikeudet nousivat meillä opintojen aikana esille useampaankin otteeseen. Ehkä syyskuun ape -istunto oli jotenkin sittenkin mennyt ohitse. Youtube -videoita esitettiin, netistä oli napsittu dioihin kuvia, lähdeviitteet olivat hatarat… Näihin perusasioihin opettajan tulee keskittyä ja osoittaa hyvää esimerkkiä opiskelijoille toisten tekijänoikeuksista.
 
APE 6 eli Kuinka aktivoin opiskelijoita ammatillisena opettajana!
 
En päässyt itse työkiireiden vuoksi osallistumaan APE6 -istuntoon. Tein kuitenkin materiaalia sinne haastattelemalla Oulun seudun ammattikorkeakoulussa opettajana toimivaa Ulla Paanasta. Kiitos Ullalle vielä tätäkin kautta!
 
Mikäli on poissa jostain istunnosta tulee kuunnella tallenteet ja siltä pohjalta poimia oppeja. Tämän olin toki tehnyt, mutta pohdinta tänne blogiin oli jäänyt.
 
Yksi mielenkiintoisimmista - ja käytännöllisimmistä - istuinnoistamme. Mikä sen höydyllisempää kuin konkreettisesti käydä läpi aktivointimenetelmiä ja opetuskäytäntöjä!
 
Kokeiltaviksi tärpeiksi otan itselleni vuoden 2015 koulutuksiin:
 

  • Oppitunnin jaksoittaminen - tasaisin väliajoin taukoja


    • Joskin mietin, että tasaiset rutiinitauot voivat puuduttaa ja voisi siis pitää yllätyksellisiä taukoja


  • Erilaisten opiskelijoiden huomioiminen


    • Taustat, elämäntilanteet


  • Tilannetaju


    • Kellonaika, vuodenaika


  • Tekemällä oppii


    • Luennot ja teoria vähemmälle


  • Roolipeli


    • Tämä on minulle täysin uusi ajatus, pitää kehitellä :)


 
Leppoisaa Joulua ja nähdään vuonna 2015 opintojen parissa!
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti