Opettajaopintoihimme kuuluu järjestää toisille ennakko- tahi jälkitehtäviä. Tällä istuntokerralla ennakkotehtävät tulivat "Team Lilalta". Ohessa tiukka tajunnanvirtapohdinta Lilojen videon pohjalta.
Miksi opetustuokio
on olemassa? Mitä opintojakso käsittelee? Tärkeintä on selvittää mitä halutaan
miltäkin asialta ja miksi oppijat ovat tulleet nimenomaan kyseiselle tunnille.
Kollega-apua
tarvitaan, mutta kollegojen on tärkeä huomata millaista apua toinen
tarvitsee ja antaa hänen omille
ajatuksilleen ja toimintatavoilleen tilaa.
Ydinainesanalyysi
lähtee opetussuunnitelmasta ja sieltä selvitettävistä osaamistavoitteista.
Priorisoida mikä on tavoitteista tärkein ja mihin erityisesti lähdetään
panostamaan. Tässä vaiheessa tulee huomioida käytettävissä olevat resurssit -
rönsyillään, kun siihen on mahdollisuus - tiivistemehua, kun sen paikka on.
Omalla
opetusalallani ydinainesta on mielestäni kultakin oppijaksolta sen ajatuksen
vieminen työympäristöön mikä auttaa asiakasta. Se voi olla tarkkaa analyysia
Alsacen alueen maaperästä, Rieslingin hapokkuudesta, samppanjan historiasta tai
sitten siitä suuntuntumasta - miltä se viini ominaisuuksineen maistuu asiakkaan
suussa ja vielä kun siihen yhdistää ruoan!
Joskus
pingiivivideot ovat tarpeen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti