maanantai 24. marraskuuta 2014

Ydinainesanalyysista ennakkotehtävä Liloilta - eAPE8

Opettajaopintoihimme kuuluu järjestää toisille ennakko- tahi jälkitehtäviä. Tällä istuntokerralla ennakkotehtävät tulivat "Team Lilalta".  Ohessa tiukka tajunnanvirtapohdinta Lilojen videon pohjalta.

Miksi opetustuokio on olemassa? Mitä opintojakso käsittelee? Tärkeintä on selvittää mitä halutaan miltäkin asialta ja miksi oppijat ovat tulleet nimenomaan kyseiselle tunnille.

Kollega-apua tarvitaan, mutta kollegojen on tärkeä huomata millaista apua toinen tarvitsee  ja antaa hänen omille ajatuksilleen ja toimintatavoilleen tilaa.

Ydinainesanalyysi lähtee opetussuunnitelmasta ja sieltä selvitettävistä osaamistavoitteista. Priorisoida mikä on tavoitteista tärkein ja mihin erityisesti lähdetään panostamaan. Tässä vaiheessa tulee huomioida käytettävissä olevat resurssit - rönsyillään, kun siihen on mahdollisuus - tiivistemehua, kun sen paikka on.

Omalla opetusalallani ydinainesta on mielestäni kultakin oppijaksolta sen ajatuksen vieminen työympäristöön mikä auttaa asiakasta. Se voi olla tarkkaa analyysia Alsacen alueen maaperästä, Rieslingin hapokkuudesta, samppanjan historiasta tai sitten siitä suuntuntumasta - miltä se viini ominaisuuksineen maistuu asiakkaan suussa ja vielä kun siihen yhdistää ruoan!

Joskus pingiivivideot ovat tarpeen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti